Antidotum na bezsenność - jak zadbać o dobry sen

Sen stanowi ważny element naszego zdrowia i to dzięki niemu nasz organizm może dobrze funkcjonować. Aby rano obudzić się wypoczętym, nie wystarczy wygodne łóżko. Na jakość naszego snu wpływa wiele czynników, w tym - co może być zaskakujące - również wystrój pomieszczenia, w którym przebywamy. Do aranżacji sypialni należy więc podejść z uwagą. Odpowiednie ułożenie mebli, czy postawienie kilku roślin może mieć wpływ na efektywny odpoczynek. Jak stworzyć w domu prawdziwą oazę spokoju i relaksu?

Feng shui to starożytna praktyka planowania i poprawiania przestrzeni, która pochodzi z Dalekiego Wschodu. Według tej sztuki sypialnia powinna być pomieszczeniem, przez które swobodnie przepływa energia. Aby tak się stało, w pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o porządek. Nasze otoczenie musi współgrać ze stylem życia, jakie prowadzimy. Bałagan bywa dla niektórych dobrym środowiskiem do pracy, ale odprężenia należy szukać w uporządkowanym wnętrzu. Sypialnia służy przede wszystkim wypoczynkowi i powinna być zaaranżowana w sposób, który ten wypoczynek umożliwi. Wbrew pozorom, urządzenie przestrzeni, w której harmonijnie łączy się 5 żywiołów nie jest trudne. Wystarczy odpowiednie ustawienie mebli, uporządkowanie bałaganu oraz ograniczenie dodatków i dekoracji. To sprzyja budowaniu spokojnej atmosfery, idealnej do odpoczynku i relaksu. Metody planowania przestrzeni, zgodnie z metodą feng shui można traktować metaforycznie lub uznać je za swego rodzaju inspirację i punkt wyjścia w procesie urządzania swojej sypialni.

Istnieją również inne sposoby, które mogą podnieść jakość naszego snu. Poznajcie kilka z nich:

Ustawienie łóżka

Chyba większość z was zgodzi się ze stwierdzeniem, że łóżko to najważniejszy mebel w sypialni. Jego ustawienie może mieć wpływ na jakość naszego snu. Zgodnie z filozofią feng shui, powinno ono stać zgodnie z kierunkami świata; północ, południe - jest to związane z magnetyzmem Ziemi. Zwrócenie łóżka wezgłowiem do ściany przyczyni się do efektywniejszego wypoczynku, a symetrycznie ułożone szafki nocne umocnią w nas poczucie spokoju. Nie zapominajmy, aby zarówno z jednej jak i drugiej strony łóżka było wystarczająco dużo miejsca, żebyśmy mogli spokojnie przejść na swoją połowę. Warto także zwrócić uwagę na materiał, z którego wykonane jest nasze łóżko. Zgodnie z chińską tradycją metalowe ramy warto zastąpić naturalnym drewnem, które sprzyja spokojnemu wypoczynkowi.

lozko

Materac

Odpowiedni materac to gwarancja dobrego snu, co później przełoży się na nasze samopoczucie i zdrowie. Abyśmy rano budzili się wypoczęci, warto skonsultować zakup tej części łóżka ze sprzedawcą lub fizjoterapeutą. Materac powinien być dostosowany do wzrostu i wagi ciała. Dobrze dobrany, dopasowuje się do kształtu sylwetki, zapewniając prawidłowe ułożenie kręgosłupa. Nie zapominajmy, żeby wymieniać go co 7 lat.

Rośliny w sypialni

Wybierając rośliny do sypialni, warto zwrócić uwagę na cechy konkretnych gatunków. Niektóre z nich nie tylko ładnie się prezentują, ale również posiadają szereg innych właściwości: produkują tlen, nawliżają oraz filtrują powietrze. W tym pomieszczeniu najlepiej sprawdzą się paprocie, skrzydłokwiaty czy bluszcz. Paprotka zwiększa poziom wilgoci w powietrzu, a skrzydłokwiat i bluszcz oczyszczają powietrze ze szkodliwych związków, takich jak benzen i formaldehyd. Swoją uwagę warto również skierować na aloes, który posiada wiele zalet. Przebywanie w pobliżu tego sukulenta zwiększa odporność naszego organizmu, a miąższ z jego liści przyspiesza gojenie się ran. Warto zainwestować w rośliny doniczkowe, które wprowadzą do wnętrza świeżość i sprawią, że stanie się ono idealnym miejscem do wypoczynku.

aloes

Oświetlenie

Dobór odpowiedniego oświetlenia w sypialni odgrywa dużą rolę. Nastrojowe lampy, umieszczone na ścianie sprzyjają odprężeniu, a położone na szafce nocnej umożliwiają wieczorną lekturę. Używajmy żarówek, które są źródłem ciepłego, niezbyt intensywnego światła. Ustawienie ich w odpowiedni sposób może podkreślić kolor i fakturę ścian oraz korygować proporcje w pomieszczeniu. Warto zainwestować w regulowany ściemniacz, który doskonale zbuduje klimat w sypialni. Dobrym rozwiązaniem jest również lampa solna, jonizująca powietrze i ułatwiająca zasypianie.

lampka

Kolory ścian

Barwy wpływają na odczuwanie temperatury oraz nastrój osoby, która przebywa w pomieszczeniu. Warto zwrócić uwagę na kolor ścian w sypialni - w końcu będziemy budzić się w ich otoczeniu. Pomieszczenie powinno być monochromatyczne, czyli trzymające się jednej gamy kolorystycznej, ale w różnych odcieniach. Najbardziej uspokajająco wpływają na nas kolory ciepłe i stonowane, które wprowadzą do wnętrza kameralny nastrój. Są to barwy takie jak: ciepłe beże, pomarańcze, brązy, żółcie, oraz odcienie różowego. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy z góry skazani na malowanie ścian wyłącznie tymi kolorami. Najistotniejsze są nasze preferencje. Jeśli chcielibyśmy mieć w naszej sypialni mocne barwy, warto wziąć to pod uwagę, ale postawić na bardziej stonowany odcień.

kolor

Temperatura

Przyjmuje się, że odpowiednia temperatura w sypialni powinna wynosić od 18 do 21 stopni Celsjusza. Nadmierne wychłodzenie lub nagrzanie pomieszczenia może powodować bezsenność. Aby obniżyć temperaturę oraz podnieść wilgotność powietrza, rekomenduje się przewietrzenie pokoju 10 minut przed położeniem się spać. To zdecydowanie przyczyni się do lepszego snu.

Zrezygnuj z elektroniki w łóżku

Warto wprowadzić do swojego życia “godzinę bez zasilania”. To czas, gdy przed snem rezygnujemy z używania elektroniki. Patrzenie w monitor telefonu, czy komputera może powodować problemy z zaśnięciem. Wszystko za sprawą niebieskiego światła, które zakłóca działanie melatoniny - hormonu odpowiedzialnego za regulację naszego biologicznego zegara.

komputer

Odpowiedni wystrój sypialni może w znaczący sposób wpłynąć na jakość naszego snu. Aranżacja przestrzeni: kolorystyka, faktura materiału, przedmioty, którymi się otaczamy, oddziałują na nasze samopoczucie. Dobór odpowiedniego materaca, a także ustawienie kilku roślin może zagwarantować wypoczynek na najwyższym poziomie. Stosując się do powyższych wskazówek rano będziemy budzić się wypoczęci i zrelaksowani.